136
The Effect of Emotional Trust and Cognitive Trust on Consumer Preferences and Brand Protection of Consumer Goods Household Views Ardabil
تأثیر اعتماد عاطفی و اعتماد شناختی بر ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند از دیدگاه مصرفکننده محصولات لوازم خانگی شهر اردبیل
<p><strong>Aim and Background:</strong> Today, the globalization of business and the economy, and the more dynamic competition, have transformed the role of customers in organizations, so that todays corporate look to customers is more than a consumer. In such a situation, attention to factors such as trust, consumer preferences and brand protection will help them adapt to environmental changes and remain in competition. The purpose of this study was to investigate the effect of emotional trust and cognitive trust on consumer preferences and brand protection from the consumer's point of view on home appliances products.</p>
<p><strong>Materials and Methods:</strong> The research population consisted of all household appliance customers with Markaz Pars Khazar in Ardebil. Based on the Cochran unlimited formulation, 384 questionnaires were distributed randomly among the statistical population. The data gathering tool was a standard questionnaire; its validity was based on face validity and its reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient (87.7). The research model was tested using the Structural Equation Method and Liserl 8.8 software.</p>
<p><strong>Findings:</strong> The results showed that cognitive trust has a positive and significant effect on consumer preferences and brand protection, as well as a positive and significant relationship between emotional trust with consumer preferences and brand protection.</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> Managers and companies must pay particular attention to brand reliability and consider their important role in customer relationship management and design strategies for more appropriate programs in line with the mentality of their customers.</p>
<p><strong>Keywords:</strong> Emotional trust, Cognitive trust, Consumer preferences, Tendency to support the brand</p>
<p><strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه جهانی شدن تجارت و اقتصاد و پویاتر شدن رقابت، نقش مشتریان را در سازمانها تغییر داده، بهطوریکه نگاه امروز سازمانها به مشتریان، چیزی فراتر از یک مصرفکننده است. در چنین شرایطی توجه به عواملی همچون اعتماد، ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند، به آنها کمک میکند تا خود را با تغییرات محیطی انطباق داده و در صحنه رقابت باقی بمانند. هدف اين پژوهش، بررسی تأثیر اعتماد عاطفی و اعتماد شناختی بر ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند از دیدگاه مصرفکننده محصولات لوازمخانگی میباشد.</p>
<p><strong>مواد و روشها:</strong> جامعه آماري پژوهش، شامل کلیه مشتریان لوازمخانگی با مارک پارس خزر در شهر اردبیل میباشد که بر اساس فرمول جامعه نامحدود کوکران، 384 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس در بین جامعه آماری توزیع گردید. ابزار گردآوري دادهها، پرسشنامه استاندارد میباشد که روايي آن بر اساس روايي صوری و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ (0/87) محاسبه گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل (Lisrel) 8/8 انجام گرفت.</p>
<p><strong>یافتهها:</strong> نتايج نشان داد که اعتماد شناختی بر ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند، تأثیر مثبت و معنیدار دارد و همچنین رابطه مثبت و معنیدار بین اعتماد عاطفی با ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند نیز تأیید شد. </p>
<p><strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران و شرکتها، میبایست به قابلیت اعتماد برند توجه ویژهای نشان دهند و نقش مهم آن را در مدیریت ارتباط با مشتری مدنظر داشته و استراتژیهای برنامههای مناسبتری را در راستای ذهنیت مشتریان خود طراحی نمایند.</p>
<p><strong>کلید واژهها:</strong> اعتماد عاطفی، اعتماد شناختی، ترجیحات مصرفکننده، تمایل به حمایت از برند</p>
World Journal of Extensive Management
مجله مدیریت فراگیر
2019
Abdullah
عباداله
Heidari
حیدری
Associate Professor, Faculty Member of New Non-Profit Institution of Higher Education, Ardabil, Iran
دانشیار، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیردولتی نوین، اردبیل، ایران
IR
saebniya@e.novinardebil.ac.ir
Somayeh
سمیه
Saebnia
صائب نیا
MA, Business Management, Department of Management, New Non-Profit Institution of Higher Education, Ardabil, Iran
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مديريت، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نوین، اردبيل، ایران
IR
saebniya@e.novinardebil.ac.ir
admin, Journal manager, 4.docx
Journal manager, 4.docx
admin, Journal manager, 4.pdf
176
PDF
0
Vol 4, No 2; 2018
دوره 4، شماره 2: تابستان1397
102-108