104
The Investigate the Relationship between the Career Decision Making Self-Efficacy and Career Calling in Students
بررسی رابطه خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی با رسالت مسیر شغلی در دانشجویان
<p><strong>Aim and Background:</strong> Career as a belief and belief that the person's job path is the main part of his sense of purpose and meaning of life, therefore the purpose of this study was to investigate the relationship between the career decision making self-efficacy and career calling in University of Payam-e-Noor Ghahdarijan<sup>,</sup>s Students.</p>
<p><strong>Materials and Methods:</strong> The research population of this study was all of the students in the University of payam nour ghahdarijan in 2014-15. Using random sampling, 300 students were selected from among the student. The data gathering tool was Dick & Stigger's career calling questionnaire and Taylor & Bethes' (1983) career decision making self-efficacy questionnaire. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient regression using SPSS-22 software.</p>
<p><strong>Findings:</strong> The results indicate that there is a positive and meaningful relationship between career decision making self-efficacy and all its components with the career calling, and this component can predict the career calling.</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> Having career calling has a positive relationship with decision making, self-efficacy, self-clarity and the importance of choosing work, so the results of the research can be used to select the career path and flourish the student's talents.</p>
<p><strong>Keywords:</strong> Career decision making self-efficacy, Career calling, Job decision making</p>
<p><strong>زمینه و هدف:</strong> رسالت به عنوان اعتقاد و باور به اين که مسير شغلي فرد، بخش اصلي از احساس او از هدف و معناي زندگي است، اهمیت دارد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی با رسالت مسیر شغلی در دانشجویان دانشگاه پیام نور قهدریجان اصفهان انجام شد.</p>
<p><strong>مواد و روشها:</strong> جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور قهدریجان در سال تحصیلی 1396-97 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی از بین دانشجویان 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه رسالت مسیر شغلی دیک و استیگر و پرسشنامه خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی تیلور و بتز بود. دادههای به دست آمده با روش ضریب همبستگی پیرسون رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل گردید.</p>
<p><strong>یافتهها:</strong> نتایج بیانگر آن است که بین خودکارآمدی تصمیمگیری شغلی و همه مؤلفههای آن با رسالت مسیر شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و این مؤلفه میتواند رسالت مسیر شغلی را نیز پیشبینی کند. </p>
<p><strong>نتیجهگیری:</strong> داشتن رسالت مسير شغلي رابطه مثبت با تصميمگيري، خودکارآمدی، خود روشني و اهميت انتخاب کار دارد، لذا از نتایج پژوهش میتوان در انتخاب مسیر شغلی و شکوفا کردن استعدادهای دانشجویان استفاده نمود.</p>
<p><strong>کلید واژهها:</strong> خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی، رسالت مسیر شغلی، تصمیمگیری شغلی</p>
World Journal of Extensive Management
مجله مدیریت فراگیر
2018
Zahra
زهرا
Khansari
خوانساری
MA in Career Counseling, Department of Counseling, School of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان و مدرس مدعو دانشگاه پیام نور اصفهان (واحد قهدریجان)، اصفهان، ایران
IR
p.nilforooshan@edu.ui.ac.ir
Parisa
پریسا
Nilforooshan
نیلفروشان
Faculty Member of Counseling Department, Saculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran
عضو هیات علمی گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
IR
p.nilforooshan@edu.ui.ac.ir
admin, Journal manager, 1-khansari layout.docx
Journal manager, 1-khansari layout.docx
admin, Journal manager, 1-khansari layout.pdf
155
PDF
0
Vol 4, No 1; 2018
دوره 4، شماره 1: بهار 1397
1-6