111
The Study of Effective Factors in Burnout Primary Teachers
بررسی عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهرستان نایین
<p><strong>Aim and Background:</strong> The aim of this study was to investigate the factors affecting the burnout of primary school teachers.</p>
<p><strong>Materials and Methods:</strong> The study population consisted of all female elementary school teachers in Nayin city in the academic year of 2016-2017. Using a multi-stage cluster sampling, a sample of 100 people was selected. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire with 87% alpha coefficient. To analyze the descriptive and inferential statistics and calculate mean, standard deviation, SPSS12 software was used.</p>
<p><strong>Findings:</strong> Individual, social, organizational and economic factors have a significant role in the burnout of teachers. The effect of individual and organizational factors on job dissatisfaction is highly significant. However, the effect of social and economic factors on job efficiency is moderate. The teacher's intellectual disability, the change and decrease of teachers' social status, the high number of students in the classroom, the low pay and the benefits of the teacher, respectively, as personal, social, organizational and economic factors, played a more role in the burnout of teachers.</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> Considering the role of the teacher in the process of education of the future generation and the reduction of the impact of identified factors on the job burnout of teachers, the need for more attention to meetings and meetings of reflection, training courses for the presentation of a practical solution will play a significant role.</p>
<p><strong>Keywords:</strong> Burnout, Teacher, Elementary level, Employment</p>
<p><strong>زمینه و هدف:</strong> این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهرستان نایین انجام گردید.</p>
<p><strong>مواد و روشها:</strong> جامعه مورد مطالعه، شامل کلیه معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان نایین در سال تحصیلی 96-1395 بود و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، نمونهای به حجم 100 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای 87 درصد بود. جهت تجزيه و تحليل دادهها، آمار توصیفی و استنباطی و محاسبه میانگین، انحراف استاندارد، خیدو از نرمافزار SPSS نسخه 12 استفاده شد.</p>
<p><strong>یافتهها:</strong> چهار عامل فردی، اجتماعی، سازمانی و اقتصادی، نقش بسزایی در فرسودگی شغلی معلمان دارد. تأثیرعوامل فردی و سازمانی بر فرسودگی شغلی بسیار زیاد است. ولی تأثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی بر فرسودگی شغلی در سطح متوسط میباشد. مشغله فکری معلم، تغيير و كاهش جايگاه اجتماعي معلم در جامعه، تعداد زياد دانشآموزان در كلاس، پايين بودن حقوق و مزاياي شغلی معلم به ترتیب به عنوان عوامل فردی، اجتماعی، سازمانی و اقتصادی نقش بیشتری در فرسودگی شغلی معلمان داشتند. </p>
<p><strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نقش خطیر معلمان در فرایند تعلیم و تربیت نسل آینده و کاهش تأثیر عوامل شناسایی شده فرسودگی شغلی معلمان؛ ضرورت توجه بیشتر به جلسات و نشستهای هماندیشی و برگزاری دورههای آموزشی جهت ارایه راهکار عملی نقش بسزایی خواهد داشت.</p>
<p><strong>کلید واژهها:</strong> فرسودگي شغلي، معلم، مقطع ابتدایی، اشتغال</p>
World Journal of Extensive Management
مجله مدیریت فراگیر
2018
Maryam
مريم
Hosseinzadeh Bafrani
حسينزاده بافراني
Lecture, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
مربی، گروه علوم تربیتی دانشگاه پيام نور، تهران، ایران
IR
nafisehrafiei@gmail.com
Nafiseh
نفیسه
Rafiei
رفیعی
Lecture, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
مربی، گروه علوم تربیتی دانشگاه پيام نور، تهران، ایران
IR
nafisehrafiei@gmail.com
admin, Journal manager, 2-rafiei layout.docx
Journal manager, 2-rafiei layout.docx
admin, Journal manager, 5-rafiei layout.pdf
169
PDF
0
Vol 4, No 1; 2018
دوره 4، شماره 1: بهار 1397
35-42